Относно зрението 7 минути за прочит

Как да запазим очите си здрави по време на изолация?

Намери оптика

Хората по света едва ли са си представяли, че ще променят начина си на живот до такава степен, с цел да забавят вълната от случаи на заболели от коронавирус. Само преди няколко месеца, понятия като социално дистанциране, изолация и карантина биха изглеждали твърде странни, за да са реални.

Временни промени в начина ни на живот.

Докато временно се приспособяваме към заобикалящата ни ситуация, не бива да забравяме психическото и физическото си благополучие. Дългосрочното пребиваване на закрито може да засегне много различни аспекти на физическото ни здраве и по-специално здравето на очите ни.

Има лесни практики за подобряване на здравето на очите като чести почивки при използване на екрани, употреба на различни очила и добавяне на определени здравословни храни на трапезата Ви.

Въвеждането и поддържането на тези практики Ви гарантира зрителен комфорт както в настоящето, така и в дългосрочен план.

 

Почивайте си редовно от екраните

Дългият престой на закрито може да затрудни очите Ви. Тъй като очите Ви полагат допълнителни усилия да фокусират близки предмети и се отпускат при гледане на далечни обекти, прекарването на повече време пред екрани може да бъде уморително, особено ако сте ограничени до близка дистанция.

Прекомерен престой пред екран може да причини дигитално напрежение на очите, наричано също синдром на компютърното зрение. Временните симптоми могат да варират от раздразнение до болезнени състояния: замъглено зрение, главоболие и сухота в очите са обичайни признаци.

За да избегнете симптомите на дигитално напрежение на очите, използвайте правилото 20-20-20.

На всеки 20 минути използване на цифров екран, гледайте обект на разстояние около 20 фута (6 метра) за поне 20 секунди. Това позволява на очните мускули да се отпуснат, възстановявайки зрителният Ви комфорт.

Сега, когато децата са вкъщи, гледат видео, играят игри, общуват с приятели и разбира се, посещават уроци онлайн, превилото 20-20-20 може да помогне дори на тези от тях, които са по-предразположени към дигитално напрежение на очите.

Животът ни става все по-дигитален, дори у дома, но и най-лекото ограничаване на времето, прекарано пред екрани, може да бъде от полза за хората от всички възрасти.

Добавянето на по-дълги почивки към 20 секундните паузи може да бъде успокояващо както за психиката, така и за зрението. Вместо да прескачате от компютър през телефон към телевизия, опитайте се да почетете книга или да поиграете настолна игра за 5-10 минути.

Дори малките почивки могат да са от голямо значение.

 

Помислете за синята светлина или за компютърни очила

Очилата, блокиращи синята светлина, или компютърните очила могат да са от полза на всеки, който прекарва значително време пред дигителните екрани. Тези очила блокират част от видимия спектър на синята светлина, отговорен до голяма степен за очния дискомфорт и директното увреждане на ретината, а именно високо-енергийната светлина.

Истинските очила срещу вредната синьо-виолетова светлина не позволяват на високо-енергийната част от спектъра да премине през лещите им. Това води до повишен визуален комфорт и понижено навлизане на потенциално увреждащи лъчи в очите Ви.

Тъй като високо-енергийната светлина от екраните имитира слънчевата светлина, мозъкът ни може да я интерпретира като сигнал за будно състояние. Това е основната причина, поради която експертите препоръчват да се ограничи използването на екрани през нощта. Ето защо и носенето на очила срещу синята светлина преди лягане може да има положителен ефект върху качеството на съня Ви.

Съществуват известен брой настройки за телефон и компютър (и безплатни приложения), които дават подобен ефект като този на компютърните очила.

 

Добавете полезни за очите храни на трапезата си

По време на настоящата пандемия може да се окаже трудно да се намерят определени продукти в супермаркетите. Въпреки това, включването на дори една или две от тези храни в редовното Ви меню може да бъде полезно за здравето на очите Ви, в допълнение към цялостното Ви физическо състояние.

Да разчитате основно на консервирани, пакетирани и значително обработени храни може да бъде изкушаващо поради удобството на дългия срок на годност. Въпреки, че в по-голяма част от случаите ограничено количество от тези храни е допустимо, човешкият организъм не е създаден да ги приема редовно в дългосрочен план.

Смесването на някои от следните здравословни и пълноценни храни може да бъде ползотворно за здравето на Вашите очи, тяло и психика:

  • Храни с високо съдържание на витамин Е: бадеми, лешници, пълнозърнести храни, спанак.
  • Храни с високо съдържание на други антиоксиданти: артишок, боровинки и черен шоколад с високо съдържание на какао.
  • Храни с високи нива на омега-3 мастни киселини, в частност EPA и DHA: риби като сьомга, херинга, скумрия и риба тон. Лененото семе може да бъде заместител за вегетарианци, макар и да не съдържат EPA и DHA.

 

Очно здраве за цял живот

Чувствата на безпокойство и несигурност са напълно нормални, когато се сблъсквате със страхове, породени от вируси и домашна карантина, но това време на принуда е също възможност да се съсредоточите върху създаването на нови, здравословни навици за очите и останалата част от тялото си.

Като обръщате внимание на времето, прекарано пред екрани, като правите малки промени в менюто си и опитвате нови неща, Вашият живот може да придобие нови аспекти на благополучие.

Настоящият споделен период на изолация може да бъде рядка възможност за самоусъвършенстване. Възползвайте се от времето си у дома, за да възприемете практики, които отвъд изолацията биха имали положителен ефект напред във времето.